Beata Dobsa. Foto: Kristian Ridder-Nielsen, Creative Business Network, 2020

AAU-dimittend står bag Danmarks mest kreative startup-virksomhed

App-virksomheden Travelli er kåret som Danmarks bedste iværksætter 2020. Næste år repræsenterer grundlægger og AAU-dimittend Beata Dobsa og hendes kollega Nana Kathrine Jakobsen Danmark i den globale konkurrence om titlen ’Verdens bedste iværksætter inden for den kreative industri’.

Tekst: Torben Haugaard Jensen, AAU Business School
Foto: Kristian Ridder-Nielsen, Creative Business Network, 2020

Torsdag den 22. oktober vandt den tidligere AAU-studerende Beata Dobsa og Nana Kathrine Jakobsen årets konkurrence Creative Business Cup i København med app-virksomheden Travelli. Med sejren følger 25.000 kr. og andre priser til en værdi af +10.000 kr. Samtidig repræsenterer de to iværksættere Danmark i næste års globale konkurrence med mere end 80 virksomheder fra hvert af de deltagende lande.

Sikker og fri rejse for alle kvinder

Travelli er en app, som gør det muligt for kvinder at udforske verden sammen sikkert og frit. Målet er at forene kvindelige rejsende i én app, hvilket giver kvinder mulighed for at finde ligesindede kvinder at rejse med.

- Vi ser dette som en sejr for alle kvinder i verden, som tidligere har været for bange for at handle på deres rejsedrømme. Med denne sejr vil vi udbrede vores online fællesskab til kvinder over hele verden og gennemføre vores mission om at skabe en verden, hvor alle kvinder kan rejse sikkert og frit, siger Beata Dobsa, administrerende direktør hos Travelli.

Ifølge Beata Dobsa er virksomhedens mission i overensstemmelse med de større globale bæredygtighedsmål, såsom kampen for ligestilling mellem kønnene.

- At bringe kvinder sammen for at rejse har flere andre fordele; Travelli hjælper sine brugere med at føle sig mere selvsikre og fysisk sikre ved at tilbyde fremtidige sikkerhedsfunktioner såsom sikkerhedsindekser for byer og bruger-til-bruger-hjælpesystemer i tilfælde af oplevelser af usikkerhed.

Opfylder behovet hos et enormt kundesegment

Beata Dobsa grundlagde Travelli i 2018, da hun rejste alene i Malaysia. I sin søgen efter rejsekammerater blev hun oversvømmet med beskeder med andre intentioner end at rejse; et problem, som hun hurtigt indså deles af millioner af kvinder over hele kloden.

Professor i international erhvervsøkonomi og markedsføring ved AAU Business School Svetla Trifonova Marinova er stolt af sin tidligere studerende og hendes præstationer med Travelli.

-Dette er et fantastisk eksempel på innovativ tænkning, baseret på Beatas ambitioner og erfaringer fra hendes praktik i Asien, stærkt understøttet af hendes eksemplariske uddannelse fra AAU inden for international erhvervsøkonomi, som er karakteriseret ved problembaserede læring. Beata så et reelt problem og opdagede et uopfyldt behov hos et stort kundesegment inden for internationale rejser. Hun drømte stort og udviklede en løsning, som kunne gøre hendes drøm levende. Hun er et forbillede for unge, håbefulde studerende, der ønsker at nå skyerne; et godt eksempel på, hvad hårdt arbejde, ambitioner og udholdenhed kan udrette, siger professor Marinova.

Fakta

Beata Dobsa kommer fra Ungarn og bor i Aalborg. Hun har en kandidatgrad i international erhvervsøkonomi fra det tidligere Institut for Økonomi og Ledelse, nu AAU Business School, samt en akademigrad som serviceøkonom fra University College Nordjylland, Aalborg.

Nana Kathrine Jakobsen er Travellis Chief Marketing Officer (CMO). Hun har de sidste fire år rejst rundt på kloden som en digital nomade, mens hun har drevet sit eget marketingbureau, som hjælper virksomheder over hele verden med at komme ind på nye markeder og udvikle nye produkter til internationale kunder. Hun har en professionsbachelorgrad i International Hospitality Management fra University College Nordjylland og en kandidatgrad i Tourism Management fra konsortiet Syddansk Universitet, Ljubljana Universitet og Girona Universitet.

Creative Business Cup er en global konkurrence for nystartede virksomheder inden for den kreative og kulturelle sektor, som kører på 11. år. Konkurrencen anerkender kreative sind og innovative tænkere og sætter fokus på deres kreative og kulturelle virksomheder ved at motivere, finjustere og skubbe deres ideer videre, så de bliver morgendagens iværksættere.

Kontakt

Chief Marketing Officer Nana Kathrine Jakobsen, telefon: 2860 0992, e-mail: nanakathrinejakobsen@gmail.com

Professor Svetla Trifonova Marinova, telefon: +45 9940 8227, e-mail: svetla@business.aau.dk

More news

See the list

AACSB Business Education Alliance Member           AaU Business School · Fibigerstræde 2 · 9220 Aalborg ØST · Denmark· Phone: +45 9940 8220